Kerkpastor Irinda de Groen in Mattheuspodium

De Mattheus is een kerkgemeenschap die als motto ‘Omdat het om mensen gaat’ voert. We hebben oog voor de wereld om ons heen en organiseren daarom naast vieringen ook het Mattheus Podium, waarmee we in contact willen blijven met de wereld om ons heen.

Regelmatig bezorgt de Mattheuskerk, net als andere kerkgemeenschappen in de Zaanstreek, bloemen bij de gevangenis om uit te delen aan de gedetineerden. We zijn heel blij dat we Irinda de Groen bereid hebben gevonden om tijdens het Mattheus Podium ons een kijkje achter de schermen van de gevangenis te bieden.

De gevangenis is vaak ver van ons bed. We kennen de beelden vooral uit Amerikaanse films en de verhalen over beroepscriminelen uit de roddelbladen. Irinda de Groen, directeur en diaconaal pastor bij stichting De Sluis werkt inmiddels 25 jaar met (ex-)gedetineerden. Sinds 2018 verricht ze haar werkzaamheden ook in het Justitieel Complex Zaanstad (JCZ).
“Veel mensen die in de gevangenis verblijven hebben een levensverhaal waar je niet jaloers op bent. De plaats waar hun wieg stond, de situatie tijdens hun opvoeding of destructieve familiesystemen bracht hen op plekken waar ze niet wilden zijn. Maar net zo goed zitten er mensen die tot hun detentie een ‘normaal’ gezins- en werkend leven hadden. Voor mij zijn en blijven ze in eerste instantie gewoon mensen. Mensen die een gezin hebben, vader zijn. Mensen die een droom hebben; mensen met kwaliteiten”.

Als diaconaal pastor in het JC Zaanstad gaat Irinda voor in de kerkvieringen, leidt ze gespreksgroepen en heeft individueel contact met gedetineerden en ex- gedetineerden. Door middel van hun persoonlijke verhalen neemt ze u mee in de wereld van detentie; een wereld van weinig kansen, foute keuzes, het dragen van consequenties, gesprekken met (lang) gestraften, maar ook de hoop die gedetineerden ondervinden door zingeving en vergeving.

Stichting De Sluis heeft 3 betaalde medewerkers en ruim 80 vrijwilligers die werken aan projecten op het gebied van familie, persoonlijk herstel en pastoraat.

Tijdens de bijeenkomst is er, naast het verhaal van Irinda, volop gelegenheid tot het stellen van vragen.

De inloop is vanaf 10.00 uur. De koffie staat klaar. Om 10.30 uur start de bijeenkomst. Na afloop is er gelegenheid tot napraten.
De entree is gratis, maar het is fijn als u uw waardering laat blijken door een bijdrage in het collectemandje achter in de kerk of via de QR-code die in het mandje ligt.

Aanmelden graag via de mail mattheuspodium@mattheuskerk.nl

Tot zondag op het Papenpad in Zaandam.