Tentoonstelling Fengzhu Li 24 en 25 juni op het Papenpad

Datum: 24 en 25 juni 12:00-18:00 Oud-Katholieke schuilkerk, Papenpad 13 te Zaandam

Schilderes Fengzhu Li exposeert nieuw werk. Ze woont en werkt al jaren
in Nederland, maar is in China geboren. Na de kunstacademie in Nanjing
(China) kwam ze in 1989 naar Nederland. Hier vond ze nieuwe inspiratie
in de kleuren en het licht van Nederland.Haar klassieke stijl werd kleurrijker en toch ingetogener, zen-achtiger.Tegelijkertijd ging ze door met het zoeken naar nieuwe kleurencombinaties in haar abstractere werk. Diverse fasen van deze ontwikkeling zijn in galerieën in Nederland en België te zien geweest.

De laatste jaren streeft Fengzhu ernaar door meditatie en beschouwing
van de natuur de ziel van de natuur in een hogere staat te ervaren en in haar schilderijen weer te geven. Het resultaat van deze inspiratievorm zijn on-Chinese kleurrijke  schilderijen die een wereld vertegenwoordigen van innerlijke beelden
die de beschouwer uitnodigen zich te verdiepen in hun meditatieve sfeer.

Haar culturele wortels zijn terug te zien in haar schilderijen van
inkt op rijstpapier. Deze afbeeldingen van bloemen en planten vormen
een eenheid met de leegte die ze omgeeft. Vol en leeg, yin en yang
dienen elkaar in evenwicht te houden. Dit is in de oosterse
schilderkunst de essentie van Zijn en Niet-Zijn.
In haar schilderijen van acryl op papier wil ze juist de volheid van het zijn benadrukken. De intense kleuren tonen de pracht van het Zijn  in zijn hemelse vorm. De sierlijkheid en de expressieve kracht van haar nieuwe werk komen volledig tot hun recht in de stemmige schuilkerk aan het Papenpad.